John Smyth (1570-1612)

John Smyth (1570-1612)

Influența puritană, și ulterior menonită, asupra lui Smyth au făcut din acest personaj unul dintre cele mai colorate din punct de vedere confesional. Smyth a fost educat la Christ’s College în Cambridge, Anglia. A fost ordinat păstor, dar fără licență de predicare. În timp Smyth a devenit separatist, și, prin urmare, conducătorul unei grupări separatiste în Gainsborough. Datorită persecuțiilor autorităților Smyth hotărăște să emigreze cu întreaga congregație în Amsterdam. Smyth nu s-a dus, însă, fără a avea pe cineva la care să recurgă. Congregația lui Francis Johnson era deja stabilită în Olanda.

În decurs de un an Smyth s-a auto-botezat. După el, Smyth a botezat pe cei mai mulți dintre cei care veniseră cu el. Congregația a fost botezată prin afuziune, adică prin turnarea apei pe cap. Unii dintre cei care alcătuiau această congregație proveneau din biserici anglicane sau catolice, fapt pentru care fuseseră deja botezați. Totuși, botezul din copilărie a fost considerat invalid. Smyth nu a botezat prin imersiune.

Congregația s-a rupt la scurt timp după momentul botezului. Motivul rupturii a fost cristologia hofmanită. Gruparea lui Smyth s-a rupt de gruparea lui Thomas Helwys. După ruptură, gruparea lui Smyth a cerut integrarea în comunitatea menoniților waterlander. Smyth a fost mult timp atras de ideile menonite, ținând o legătură strânsă cu aceștia. În 1612 Smyth a murit, dar abia în 1615 a fost gruparea sa integrată în mișcarea menonită.

Viața confesională a lui Smyth este puternic diversificată. Pe baza scrierilor sale se pot distinge mai multe tendințe teologice. Smyth a fost, pe rând, anglican, puritan, separatist, baptist și semi-menonit, dar nu fără apartenență recunoscută. Se pare că Smyth are scrieri teologice specifice pentru fiecare perioadă teologică.

Scrierile teologice ale lui Smyth, în funcție de perioada teologică, sunt următoarele:

1.Perioada anglicană: nu s-a păstrat nici un document.

2.Perioada puritană: The Bright Morning Starre (1603), A Paterne of True Prayer (1605)

3.Perioada separatistă: Principles and Inferences concerning the Visible Church (1607), The Differences of the Churches of the Separation (1608), Parallels, Censures, Observations (1609)

4.Perioada baptistă: The Character of the Beast (1609)

5.Perioada semi-menonită: Argumenta contra baptismum infantum, The Last Booke of John Smyth, Called the Retractation of His Errours, and the Confirmation of the Truth

 

Postați răspunsul Dumneavoastră